Het kan verkeren........ - Reisverslag uit Vlissingen, Nederland van bendeesonderweg - WaarBenJij.nu Het kan verkeren........ - Reisverslag uit Vlissingen, Nederland van bendeesonderweg - WaarBenJij.nu

Het kan verkeren........

Door: Desirée

Blijf op de hoogte en volg bendeesonderweg

02 Februari 2013 | Nederland, Vlissingen

Beste allemaal,

Breaking news.........................

Na 20 maanden Nederland (waarvan 10 in Venlo en 10 in Vlissingen), keren wij m.i.v. 14 februari a.s. voor een jaar terug naar Ghana, aangezien daar een mooie taak op ons wacht bij de organisatie Vrijwillig Wereldwijd. Hoe is dat nu toch zo gekomen?

Welnu.....het is wellicht bekend dat wij ons nog niet helemaal happy voelden in Nederland en Ghana nog steeds erg misten. Wij hebben het als wrang ervaren dat er toch in juni 2011 min of meer sprake was van een gedwongen terugkeer naar Nederland. Maar ja, we hadden toen geen keus. Zoals velen waren ook wij slachtoffer van de kredietcrisis. We moesten toen in ieder geval ons verstand boven ons hart laten spreken. Ons verstand stuurde ons naar Nederland en dat was ook logisch. Een huis in Venlo dat al 2 jaar leeg stond en waarvoor geen huurder meer te vinden was en later ook geen koper. (Slechts inbrekers wisten de weg naar ons huis nog te vinden). Ons hart wilde wel graag in Ghana blijven, maar dat was dus helaas niet realistisch.

En dan sta je na 5 jaar Ghana weer in Nederland en je voelt je niet gelukkig. Daar is echter geen tijd voor, want........je wordt opgeslokt door een op slot zittende huizenmarkt, de uiteindelijke verkoop van ons huis in Venlo, de aankoop van ons appartement in Vlissingen, de verhuizing van Venlo naar Vlissingen en alles wat daarmee samenhangt. En dan staat alles weer zo'n beetje op de rails, maar nog steeds niet blij.

Hoewel Zeeland een prachtige provincie is om op vakantie te gaan, is het er daadwerkelijk wonen een ander verhaal: Uithoek van Nederland; tikkeltje achtergebleven gebied; lelijke havenarbeidersplaats Vlissingen; lastige socio-culturele verschillen e.d. Maar ja, de zee en de boulevard zijn werkelijk prachtig! Als je van de zee houdt woon je perfect in Vlissingen. Nergens in Europa varen de schepen zó dicht langs de kust als in Vlissingen.

Toch vroegen we ons geregeld af: Vergoedt die grote plas water alles? Zullen we er ooit écht kunnen aarden? En waarom wordt het werken in een ontwikkelingsland nog steeds gemist? Houdt dit dan nooit meer op? In juni a.s. zijn we al 2 jaar in Nederland en nog steeds zit Ghana voortdurend in ons hoofd en ons hart. Heimwee alom!

In eerste instantie hebben we het vanzelfsprekend een kans gegeven hier in Vlissingen en gingen we op zoek naar een nieuwe invulling. Een zinvolle baan zoals vroeger in Nederland bleek zo goed als onmogelijk te zijn. In Nederland zit niemand meer te wachten op deze 2 'oudjes' (van 60 en 52 lentes) en tijdelijke uitzendbaantjes gaven ons geen voldoening. Te oud en geen recente Nederlandse werkervaring braken ons op. Blijkbaar is onze 5 jaar werkervaring in Ghana totaal niet relevant. (Of toch...? zoals later uit dit verhaal zal blijken).

En natuurlijk zet je je dan op een andere manier in (want we zijn niet zo van de clubjes, de verenigingen en het dorpse Vlissingen). We deden bijvoorbeeld veel aan fondsenwerving voor Ghana; we hielden presentaties/lezingen/workshops met het doel om bewustwording te creeeren in Nederland en we deden aan werving en selectie van vrijwillligers. Maar tóch bleven we het echte veldwerk missen! Bovendien kwam er steeds meer vraag naar project-ondersteuning. Wellicht konden we onze werkervaring in binnen-en buitenland wél inzetten als we over de landgrenzen heen zouden gaan kijken. Europa? Derde Wereld? Dus toen zijn we naar mogelijkheden gaan zoeken om deze impasse te doorbreken.

Al snel begon het te kriebelen en werd het plan geboren om ons appartement te gaan verhuren. Dan zou zelfs een terugkeer naar Ghana gerealiseerd kunnen worden, in combinatie met ons vrijwilligerswerk en onze projecten aldaar. Mocht verhuur niet lukken, dan zou een baan in Afrika een optie kunnen zijn. Het blijkt dat onze sociaal-educatieve achtergrond eigenlijk altijd gevraagd wordt bij vrijwilligers-projecten. Kortom: Op zoek naar een huurder en op zoek naar een mooie taak in Ghana!

Na een periode van zoeken kwamen we terecht bij de organisatie Vrijwillig Wereldwijd. (Deze organisatie kenden wij overigens al zijdelings vanuit ons Ghana verleden). Vrijwillig Wereldwijd heeft vele projecten in Derde Wereldlanden en zij zijn aktief in Azie (Vietnam, Nepal, Indonesie), in Latijns Amerika (Peru, Brazilie, Suriname) en in Afrika (Tanzania, Zuid-Afrika, Ghana). Een onderdeel van Vrijwillig Wereldwijd is Vrijwillig Afrika en een onderdeel van Vrijwillig Afrika is Ghana en een onderdeel van Ghana is Tamale in Noord-Ghana (de plaats waar wij hebben gewoond en gewerkt) en daar is o.a. het sponsorproject Kidz Active Foundation aktief. Wat bleek?

Vrijwillig Afrika was op zoek naar contactpersonen voor de Nederlandse en Belgische vrijwilligers in Ghana/Tamale. (En dát wisten we dus niet op het moment dat wij gewoon een open sollicitatie verzonden). De belangrijkste taken zijn: Het coordineren cq monitoren van 24 projecten waar de vele vrijwilligers werkzaam zijn en tevens coachen als er zich problemen voordoen bij de gastgezinnen of op de compounds waar de vrijwilligers wonen. Ook het verzorgen van de introduktie-weken voor de vrijwilligers is een onderdeel van ons takenpakket. Verder hebben we 's middags inloop-uren op ons kantoor waar de vrijwilligers terecht kunnen met al hun vragen en problemen. Ook terugkoppeling naar de organisatie in Nederland is natuurlijk aan de orde en verder kan het voorkomen dat we voor stagiaires als supervisor moeten gaan fungeren. Op dit moment zijn er 22 vrijwilligers aanwezig in Tamale en de volgende 25 zijn onderweg.

De job is waarschijnlijk voor een periode van een jaar, met een proeftijd van 3 maanden. Nou, die baan leek op ons lijf geschreven! Wat bijzonder dat dit juist nu ons pad kruiste!!!!!!!! Dát heeft zo moeten zijn......Vanaf toen ging het snel.......in december een intakegesprek op het kantoor van Vrijwillig Wereldwijd in Dordrecht en na 8 dagen kregen we bericht dat de keuze op ons was gevallen. Wij konden het nauwelijks bevatten, maar waren enorm blij! Daarna een inwerkdag voor de vrijwilligers op het kantoor van Kidz Active in Zwijndrecht en binnenkort volgt een deelnamedag in Dordrecht voor vrijwilligers die binnenkort naar Ghana afreizen.

En wij zelf? De organisatie heeft gevraagd of wij rond 15 februari in Ghana/Tamale kunnen zijn vanwege een inwerkperiode en daar wordt nu dan ook op gefocust! Wij komen te wonen in het vrijwilligershuis van Vrijwillig Afrika in Tamale, waar tevens ons kantoor is gevestigd. Nu zijn we bezig om ons appartement in Vlissingen huurders-klaar te maken. Mocht het verhuurbedrijf een passende huurder vinden als wij al vertrokken zijn, dan kan de verhuur alsnog geschieden. Ook het regelwerk voor Ghana is weer van start gegaan: Visum aanvragen via visumdienst Breda, (we hebben geprobeerd om een visum te verkrijgen voor 1 jaar met multiple entry, anders moeten we na 6 maanden Ghana weer een werkvergunning en een verblijfsvergunning regelen en dat is een zeer lange en moeizame weg die we in het verleden ook hebben moeten bewandelen; echter......helaas is het visum voor 1 jaar niet gelukt); vaccinaties regelen via Meditel in Goes, malariaprofylaxe via e-farma, nieuwe website, veel mailcontact met de Nederlandse organisatie, waarbij ook de Ghanese collega's worden ingeschakeld als het gaat om al het papierwerk enz. enz. enz.

Inmiddels zijn de tickets geboekt: 14 februari vliegen we van Amsterdam naar Accra en 15 februari nemen we de binnenlandse vlucht Accra (zuid-Ghana) -Tamale (noord-Ghana). In het verleden legden we laatstgenoemde traject altijd per bus af (13 uur), maar nu kiezen we voor het vliegtuig (1 uur).

En terwijl we midden in de voorbereidingen zitten om naar Ghana te vertrekken, krijgt Dees een aanbod om Frans en NT2 te komen geven ......Jeetje.....Nou ja, Frans geven in Nederland kan altijd nog.......
Voor ons geldt: Op naar onze droombaan in Ghana.......!!!

Neem maar vast eens een kijkje op: www.vrijwilligwereldwijd.nl

Warme groet,
Ben en Dees