Hopelijk kunnen we snel vertrekken - Reisverslag uit Cadzand-Bad, Nederland van bendeesonderweg - WaarBenJij.nu Hopelijk kunnen we snel vertrekken - Reisverslag uit Cadzand-Bad, Nederland van bendeesonderweg - WaarBenJij.nu

Hopelijk kunnen we snel vertrekken

Door: Dees

Blijf op de hoogte en volg bendeesonderweg

15 Juli 2021 | Nederland, Cadzand-Bad

Cadzand-Bad duurt te lang, vanaf medio mei 2021

De meivakantie is weer voorbij en de toeristen zijn gelukkig weer vertrokken, maar niet voor lang, want Hemelvaart en Pinksteren staan ook garant voor toeristen en het hoogseizoen komt eraan….(is inmiddels dus al een feit).

Op 10 mei ’s avonds krijgen we ‘the best news ever’ te horen: Het negatief reisadvies voor de hele wereld komt te vervallen. Wij blij natuurlijk, maar uiteraard gaat dit in fases en zal het nog wel even duren voordat het mogelijk is om naar een land van onze keuze te reizen. Voorlopig zijn de meeste landen nog oranje. Wij wachten met gezonde spanning op het moment waarop meerdere landen geel gaan kleuren. Gelukkig zijn we flexibel als het gaat om het land waar we vrijwilligerswerk willen gaan doen. En natuurlijk hebben we onze favorieten, maar uiteindelijk zijn we afhankelijk van een gele kleur die op het moment van de beslissing van toepassing is.

11 mei: Op naar de telefoonwinkel in Sluis. Wij hebben veel vragen over de smartphones, dus even deskundig advies inwinnen. Blijkbaar vond de medewerker dat wij te diep ingingen op onze vragen, want hij liet weten dat hij nog nooit in 15 jaar tijd zo’n gedetailleerde vragen had gehoord. Toen wij in de haltetaxi in gesprek raakten over de bouwput Cadzand dat helaas een tweede Knokke gaat worden, kregen we te horen van de taxichauffeur: ‘Ik noem het altijd Knokke-Zand’.

En dan krijgen we bericht van onze ‘postman’ in Vlissingen dat er een uitnodiging bevolkingsonderzoek voor mij (Dees) ligt. Vreemd, aangezien ik mij jaren geleden al heb afgemeld voor alle bevolkingsonderzoeken. (Hoe ver ga je in preventie? En bovendien kan het zowel leiden tot onnodige ongerustheid alsmede tot onterechte geruststelling). Even checken middels DigiD en inderdaad….ik heb mij in 2015 afgemeld voor 2 bevolkingsonderzoeken (baarmoederhalskanker en borstkanker) en in 2018 voor het laatste bevolkingsonderzoek, zijnde dikke darm kanker. Wat bleek? Het betrof het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker. Het was weliswaar bekend dat ik mij hiervoor eerder had afgemeld, maar het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker was vernieuwd en men wilde weten of ik bij mijn beslissing bleef om niet mee te doen met het bevolkingsonderzoek. In dat geval hoefde ik niets te doen. Duidelijk…Ik blijf bij mijn eerdere beslissing om niet mee te doen en zal dan ook niet meer worden benaderd. Opgelost! Overigens: Het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker is maar aan de orde tot je 60e levensjaar en inmiddels heb ik deze leeftijd bereikt, dus het zou sowieso al stoppen.

Op Hemelvaartsdag togen we naar strandpaviljoen Ruig hier in Cadzand-Bad, het strandpaviljoen waar onze Colombiaanse buurvrouw Lily werkt. Een wandeling van zo’n 6 km. heen en terug. Ondanks de regen, toch even leuk om na zo’n 8 maanden weer eens op een strandpaviljoen te zitten. Lily had het uiteraard erg druk, maar was verrast ons te zien.

En dan ga ik eindelijk weer eens een biebkaart realiseren. Opgezegd in Venlo voor vertrek naar de Derde Wereld. Dit zal in 2004 zijn geschied. Nu wordt het tijd om online boeken te gaan lezen middels de online bibliotheek in Vlissingen. (De Zeeuwse Bibliotheken met hoofdvestiging in Middelburg). Natuurlijk liep ik weer hopeloos achter…...Het bleek dat je niet alleen online kunt lezen (via mijn smartphone), maar dat je ook online kunt reserveren en vervolgens de boeken persoonlijk kunt afhalen. Dat laatste zal ik niet gaan doen. Ik heb bewust gekozen voor online e-books en luister-books en heb een account aangemaakt. Ik weet zeker dat ik enorm ga genieten van mijn abonnement. (En dat klopt, want de eerste e-books zijn al uit!)

Wij hebben geregeld dat we nu ook met onze smartphones kunnen gaan betalen middels Google Pay. Ja, ja, wij worden steeds meer Nederland-proof…...hahaha!

En dan….Op naar Aardenburg............Dit hadden we al een tijdje op de rol staan. Ook daar waren we in het verre verleden wel eens geweest. Aardenburg…..de kikkerstad. De kikkers is de bijnaam van de Aardenburgers, die ze te danken hebben aan de groene uniformen van hun harmonie. Aardenburg…..de Groene Cultuurstad….......dé schatkamer onder de Schelde. Aardenburg is niet alleen de oudste stad van Zeeland, maar is ook gezegend met die gulle Vlaamse hang naar gastvrijheid. Er is een rijk cultureel aanbod en er zijn historische schatten te bewonderen. De pittoreske straten met hun statige gebouwen zijn tevens de moeite waard. Dit geldt bovendien voor de groene stadswallen of voor een inspirerende culturele stadswandeling. Niets teveel gezegd…..Aardenburg is een bezoekje waard. Zomaar een greep hieruit: Wij zagen de Kaaipoort (voormalige haven met 19e eeuws kanon); diverse kerken (o.a. Sint-Baafskerk en Maria Hemelvaartkerk); het Burgerweeshuis ‘De Meiboom’; de markt (met gedenkteken, beelden en muziekkiosk); historische woonhuizen; kunstgalerijen; wandschilderingen; gedichten op muren; begraafplaats enz. enz. Rond de Sint Baafskerk was overal poëzie aangebracht, de zogenaamde Petronella Moens ommegang. Deze gedichten waren geschreven door Petronella Moens (een blinde dichteres en romanschrijfster 1762-1843). En tussen al deze cultuur door, kon een terrasje pikken natuurlijk ook niet ontbreken…………

De voormalige VVV in Cadzand-Bad is verdwenen en heeft plaats gemaakt voor een giftshop, Duinplein genaamd. Hoewel het ons niet kan bekoren, halen de toeristen hun hart op aan allerlei souvenirs (lees: prullaria). Trouwe klanten van de Spar (de enige supermarkt in Cadzand-Bad), kregen een bon en tegen inlevering hiervan kon je een gratis presentje afhalen in de nieuwe giftshop Duinplein. Dit gold dus ook voor ons. Aldus geschiedde. En…geheel in beach style ontvingen we een netje met schelpen. In z’n algemeenheid en los van de Spar-aktie: Als je kijkt naar de jonge ouders met hun kinderen die dan in zo’n giftshop schelpen kopen, dan begrijpen wij dat niet. Het is toch veel leuker en authentieker voor de kids om gewoon echt schelpen te zoeken op het strand in plaats van deze te kopen in een winkel? (En in Cadzand kun je bovendien nog op zoek gaan naar haaientanden op het strand)…..!

Pinksteren was koud en nat. Toch konden we op eerste Pinksterdag nog een mooie wandeling maken naar het Zwin en zelfs op een strandpaviljoen zitten. Tweede Pinksterdag stond in het teken van binnen-activiteiten en werd er gewerkt achter de computer en op de smartphone.

Schreef ik onlangs nog dat wij weer een beetje meer Nederland-proof waren, vanwege de installatie van Google Pay, toch lukt het niet om met de smartphone te betalen. Hoewel we bericht hebben gekregen van de bank dat we alles correct hebben uitgevoerd, werkt het niet in de praktijk. Na de chatbox geraadpleegd te hebben, bellen we enkele keren met een soort helpdesk van de bank (seniorenlijn) en volgen hun adviezen op, te weten: Betalen uitproberen op verschillende plekken, betalen met smartphone partner, meldingen die verschijnen op betaalapparaat en telefoon doorgeven enz. enz. Echter: Geen resultaat. Technici van de helpdesk hebben op afstand de instellingen bekeken en alles was 100% correct. Medewerkers van de seniorenlijn gaven een stappenplan door, maar toen we dit opvolgden liepen we ook vast, omdat we de vermelding kregen dat Google Pay al was toegevoegd. Dus: Wederom is alles in orde, maar kunnen we nog steeds niet met de smartphone betalen. Mensen die ons een beetje kennen begrijpen dat wij hier echt tureluurs van worden! Wij hebben helemaal niets met techniek! Als het bovendien ook niet lukt om in te loggen middels de QR code en een ID kaart aan te leveren, is de hoofdpijn inmiddels een feit en zijn wij doodmoe geworden van deze kleine ergernissen. Wij besluiten dan ook om een keer naar het bankfiliaal in Middelburg te gaan (in Vlissingen is ons bankkantoor gesloten) en de vragen persoonlijk voor te leggen. Aan het einde van het telefoongesprek meldt Dees aan de medewerker: ‘Leven in de Derde Wereld is makkelijker dan overleven in Nederland’. Het antwoord bezorgt ons nog meer hoofdpijn, namelijk: ‘Wat is dat mevrouw, de Derde Wereld?’ Zucht….zucht…zucht….pfff………

28 mei: Er vindt onderhoud aan de lift plaats in ons tijdelijk onderkomen De Sluuswachter in Cadzand-Bad.

Naast ons appartementencomplex wordt een hotel gebouwd (De Schelde). Wij vernamen dat er binnenkort - op verzoek van aannemer Cordeel - een onderzoek plaats zou vinden door een expertisebureau. Casus: De appartementen op de bovenste etage alsmede het dak van De Sluuswachter zullen aan een inspectie onderworpen worden. Waarschijnlijk heeft dit te maken met eventuele toekomstige schadeclaims door de VvE, na oplevering van dit hotel.

De corona gerelateerde versoepelingen in combinatie met het hoogseizoen betekent voor onze Colombiaanse buren heel veel werk. Er worden lange dagen gemaakt, door haar op het strandpaviljoen en door hem in een viswinkel. Vanwege deze drukte hebben zij hun Nederlandse lessen in Brugge moeten uitstellen tot aankomende winter. Ook onze lessen Spaans/Nederlands tussen Lily en mij (Dees) behoren tot het verleden. Uiteraard staan mijn online Spaanse lessen via Duolingo hier los van en daar ga ik dan ook gewoon mee door. Lily - met de Colombiaanse en Spaanse nationaliteit - is in contact gekomen met iemand uit Venezuela die naast de Venezolaanse nationaliteit ook de Italiaanse nationaliteit heeft. Beide dames werken hier in Nederland en zijn terecht gekomen in Zeeuws-Vlaanderen. Beiden werken in de horeca in Cadzand-Bad. Tsja….Hoe bijzonder kan het lopen in het leven?

Wij houden de reisapp van Buitenlandse Zaken goed in de gaten en hopen op een wijziging in kleur van oranje naar geel voor vele landen.

En dan gaat Nederland in juni uit de lockdown. Fijn natuurlijk voor de Nederlanders, maar voor ons - aspirant vrijwilligers in Derde Wereldlanden - wordt de hosanna stemming getemperd. Zoals wellicht bekend kunnen we niet terugkeren naar Peru. De corona situatie aldaar is zeer slecht. In één klap is men daar van ruim 69.000 coronadoden naar ruim 180.000 coronadoden gegaan. Het aantal slachtoffers als gevolg van het virus is bijna verdrievoudigd. Dat maakt Peru één van ’s werelds zwaarst getroffen landen. Nergens anders vielen er zoveel coronadoden per 100.000 inwoners. De autoriteiten hebben het dodental dramatisch bijgesteld na een rapport van internationale deskundigen. Vanwege gebrek aan testmateriaal kon lang niet altijd worden vastgesteld of iemand Covid-19 had en of dat de doodsoorzaak was. Peru gaat ‘m dus niet worden…Vandaar dat we onze bakens hebben verzet richting zuidoost Azië (bovendien onze favoriet..)! Tot voor kort was het hoekje zuidoost Azië nog relatief veilig als het gaat om de corona besmettingen. Dit werd bevestigd door bijvoorbeeld onze contacten met ambassades, contactpersonen uit het verleden (2014-2015), newsletters enz. Echter: Helaas is daar onlangs de situatie behoorlijk verslechterd. Wij krijgen zelfs berichten door dat het in bijvoorbeeld Maleisië nog slechter is dan in India. Dus de situatie in zuidoost Azië wordt er ook niet beter op. En dat terwijl we erin geslaagd waren om accommodatie en een mooi project te vinden in Laos, waar we ontzettend veel zin in hebben. Echter: De corona situatie dwingt ons wellicht om - in ieder geval tijdelijk - andere keuzes te maken. Tsja….het leven is wat er gebeurt, terwijl je andere plannen maakt!!!, maar goed….als de ene deur zich sluit gaat er een andere deur open en wie weet is dat wel een tussendeur met daarop een EU sticker. Aangezien Europese landen sneller op geel gaan, is een Europees tussenstation ook een optie. Dan hebben we straks een wachttijd gehad in Cadzand en daarna een wachttijd in een Europees land, voordat we toch misschien nog één keer wereldwijd kunnen uitvliegen.

Wij zijn dus constant bezig met voorbereiden op een vertrek abroad, maar dan komt er plotseling een bericht van de VvE De Fonteyne in Vlissingen, waardoor je weer meteen dat Nederland-gevoel krijgt. Aandachtspunten zoals: Gevelreiniging, problemen bij kozijnen vierde verdieping, brandmeldinstallatie, herontwikkeling winkels eerste verdieping, burendag, regeling reductie energieverbruik, algemene ledenvergadering enz. En ook dit soort zaken verdienen aandacht en horen erbij……..

En dan lees ik (Dees) dat een leraar Engels van mij uit het grijze verleden is overleden. Allerlei herinneringen aan de middelbare school komen bovendrijven…

2 juni: 1e vaccinatie voor Dees (AstraZeneca) bij de huisarts in Vlissingen. Of toch niet…..???? Ik had mij neergelegd bij het feit dat ik gevaccineerd zou worden met AstraZeneca bij de huisarts. (Op 2 juni de eerste vaccinatie en op 18 augustus de tweede vaccinatie). Dat zijn die bewuste 12 weken, zijnde de wachttijd tussen prik 1 en prik 2. Overigens: Nadien werd duidelijk dat die 12 weken teruggebracht zouden kunnen worden naar 4 tot 12 weken. Tot zover duidelijk. En dan……Ik kan prima leven met de slogan: Prikken wat de pot schaft en ben gewoon heel blij en dankbaar dat ik überhaupt gevaccineerd word (dat is in de Derde Wereld wel een ander verhaal), maar dan blijkt plotseling dat de 60 tot 64 jarigen geen AstraZeneca hoeven te nemen, doch een ander ‘beter’ vaccin kunnen krijgen. Na rijp beraad kom ik tot de conclusie dat er eigenlijk alleen maar voordelen te behalen zijn als ik mijn AstraZeneca afspraken cancel: Ik ben 3 weken eerder klaar en krijg een vaccin waar de voorkeur naar uit gaat (hogere beschermingsgraad). Het is echt 5 voor 12…..Ik heb geboft…....1 juni kreeg ik de keuze en 2 juni zou ik AstraZeneca krijgen. Heel sneu voor de mensen waarvoor het 5 over 12 was….Vanaf 5 juni kon ik online nieuwe afspraken maken bij de GGD. En dat heb ik dan ook meteen gedaan. Mijn eerste Pfizer vaccinatie kreeg ik op 22 juni en mijn tweede vaccinatie zal ik op 28 juli krijgen op een GGD locatie in Middelburg.

Ondanks geen covid vaccinatie bij de huisarts, togen we op 2 juni tóch naar Vlissingen: Medicatie ophalen in de apotheek en Ben liet in het ziekenhuis prikken op PSA. (Een dag later een perfecte uitslag: 0,65).

Op diezelfde dag (2 juni) kreeg ik (Dees) ’s avonds plotseling last van ‘mouches volantes’, d.w.z. vliegende vliegjes (glasvochttroebeling/floaters) in mijn rechteroog. Sinds die avond zie ik dus zwarte, zwevende vlekjes/sliertjes voor m’n rechteroog. Soms neemt het de vorm aan van zwarte puntjes, draadjes of zelfs van een soort spinnenwebben. Ze volgen de bewegingen van het oog. Hoe je je blik ook wendt of keert, de ‘mouches volantes’ draaien mee. Weliswaar ongevaarlijk, maar wel lastig. Bovendien wordt het zicht waziger. Gelukkig is gedeelde smart halve smart, want Ben heeft dit verschijnsel zelfs aan beide ogen en dit al zeker sinds zo’n 25 tot 30 jaar. Ach ja…..wij zijn van het type ‘niet klagen maar dragen’…..En wat blijkt? Na de eerste week ben ik alweer gewend aan deze ‘mouches volantes’………Er zijn ergere dingen in het leven, nietwaar?

Nadat Ben en ik een tijdje werden geconfronteerd met smaakverlies, is de smaak gelukkig weer teruggekeerd.

5 juni: 2e vaccinatie voor Ben (Pfizer) bij een locatie van de GGD in Middelburg. Vanuit Cadzand-Bad betekent dit: Haltetaxi naar Breskens, veerboot naar Vlissingen en vaxitaxi naar de locatie van de GGD in Middelburg.

Met ingang van 7 juni is het mogelijk om de covid vaccinaties tóch op te laten nemen in de gele boekjes. Voor ons natuurlijk erg handig, maar Ben kreeg zijn vaccinaties op 1 mei en 5 juni en toen was dit nog niet toegestaan. Maar..hoera…op 5 juni werden de beide vaccinaties van Ben toch al opgenomen in het gele boekje. Op de GGD locatie Middelburg kon gewoon iedereen zijn/haar gele boekje al laten voorzien van de stempels (ook al was het dus nog niet de officiële ingangsdatum van 7 juni).

De rit in de vaxitaxi was bijzonder….......De chauffeur bleek een oudere, zeer gevoelige en sociale man te zijn, die binnen no time zijn levensverhaal aan ons vertelde. Toen hij naar ons leven vroeg en wij vertelden over ons vrijwilligerswerk wereldwijd, zagen we dat hij hier enorm door werd geraakt. Voor ons was dit weliswaar fijn, maar ook onbekend, omdat je in Nederland meestal geen gelijkgestemden vindt en ervaringen vaak niet kunt delen, omdat je de ziel van de Derde Wereld nu eenmaal niet kunt overbrengen.

De nabije toekomst krijgt steeds meer gestalte. De wachttijd in Cadzand loopt ten einde. Diverse Europese landen kleuren geel. Helaas geldt dat nog niet voor de meeste landen buiten Europa. Ons doel om richting Laos te gaan moeten we dan ook tijdelijk even parkeren. Wij hebben ervoor gekozen om onze wachttijd te verplaatsen van West-Europa/Nederland naar Oost-Europa/Bulgarije. Inmiddels hebben we daar ook een project gevonden. Nu nog accommodatie. De planning is om medio augustus richting Bulgarije te gaan en op die manier komt er dan een einde aan de wachttijd in Cadzand, hoewel….waarschijnlijk is die planning iets te optimistisch, maar goed….on verra!

13 juni togen we nog eens naar Sluis (waarschijnlijk de laatste keer in onze Cadzand periode). En wederom ging het om technische snufjes, o.a. foto’s van de ene usb-stick overzetten naar een andere usb-stick.

Een dag later, 14 juni stond een afspraak op de bank in Middelburg op de rol. In Vlissingen is namelijk het kantoor van de ABN- bank verdwenen. Er blijkt alleen nog maar een kantoor te zijn in Middelburg, Goes en Terneuzen. Oké, Middelburg dus. Ondanks het feit dat wij een face to face afspraak hadden gemaakt, stonden we ingepland voor een beeldbankieren afspraak. Foutje van hun kant. Onze 4 aandachtspunten waren: 2x ID-kaart aanleveren, uitleg inloggen middels QR code, betalen middels Google Pay, uitleg tikkie. Welnu de eerste 2 zaken werden opgelost, de laatste 2 niet. Plotseling was er geen verbinding meer op het kantoor, maar goed…....we hadden een score van 50%. Het tikkie verhaal hebben we zelf opgelost. Bleef over Google Pay. Er verschijnt vaak een melding: Geen ondersteunende app voor deze NFC tag. Zoals eerder gemeld: Wij hebben bericht gehad van de bank dat we alles goed hebben gedaan en dat Google Pay zou moeten functioneren, maar helaas werkt het niet. Inmiddels hebben we diverse keren gebeld met de seniorenlijn, technici zijn geraadpleegd, we zijn dus tevens afgereisd naar het kantoor in Middelburg, maar helaas alles zonder resultaat. Nou ja, we zullen het nog wel eens verder gaan bekijken en anders is het natuurlijk ook geen ramp; de pinpas bestaat nog steeds…!

Wij kregen bericht van onze Belgische verhuurder dat er op 15 en 16 juni gewerkt zou worden aan de brandmeldinstallatie (slimme rookmelders) van appartementencomplex De Sluuswachter hier bij ons in Cadzand-Bad. Hopelijk minder loos brandalarm deze zomer! Deze slimme rookmelders werden geplaatst door Telecom en Security. De monteur liet weten dat - in geval van een brandalarm - een beveiligingsdienst op de hoogte gebracht moet worden in plaats van rechtstreeks de brandweer. Later bleek het niet een beveiligingsdienst te zijn, doch een meldkamer. Daarna kwam er iemand van bouwbedrijf Cordeel inclusief iemand van de Vereniging van Eigenaren (VvE), i.v.m. de bouwkundige binnen-en buitenopname door TB Expertise. Zoals eerder gemeld betrof het de appartementen op de bovenste etage alsmede het dak van De Sluuswachter. Deze inspectie zal te maken hebben met eventuele toekomstige schadeclaims door de VvE, na oplevering van het Schelde-hotel dat gebouwd wordt naast appartementencomplex De Sluuswachter. Er werden foto’s gemaakt van de binnenkant van het appartement en van de buitenkant (balkon). Hiermee leek alles te zijn afgerond, totdat er na afloop bij iedereen een notitie werd afgegeven door de VvE, waarin stond vermeld dat in geval van loos brandalarm altijd de brandweer gebeld moest worden. Dat klonk tegenstrijdig….De monteur van Telecom en Security meldt dat je hun meldkamer moet bellen (en niet de brandweer), terwijl de VvE laat weten dat je wél de brandweer moet bellen. En inderdaad….een dag later stond de VvE weer voor de deur en liet weten dat de monteur tóch gelijk had. (Melding loos brandalarm gaat naar de meldkamer van Telecom en Security en niet meer rechtstreeks naar de brandweer). Vorige zomer heeft de brandweer namelijk vele malen voor niets moeten uitrukken en dat heeft de VvE veel geld gekost. De eerder uitgedeelde notitie met de foutieve regels moest dan ook weer ingeleverd worden. Wij kunnen maar één conclusie trekken: Het schort aan afstemming en goede communicatie. Wij adviseerden de VvE om de juiste regels op te nemen in een huurcontract. Voor beide zaken (rookmelders en inspectie) lichtten wij niet alleen onze Belgische verhuurders in, maar ook onze Spaanstalige buren uit Colombia. (Leve de Google translator!) En dan denk je dat het is opgelost, maar na ongeveer een week kregen we wederom een nieuwe notitie. Het wordt bijna lachwekkend. Nu word je geacht om bij loos brandalarm een ID nummer en een pincode te melden aan de brandmeldcentrale. Ach….voor ons is het allemaal niet meer echt relevant; onze periode in Cadzand-Bad loopt ten einde.

En dan wordt duidelijk dat m.i.v. eind juni vele covid maatregelen worden versoepeld. In een persconferentie vallen de woorden: ‘We zijn er bijna, maar nog niet helemaal’. Wij van onze kant begrijpen niet dat veel restricties worden opgeheven, omdat Nederland als enig Europees land nog steeds vuurrood kleurt. En je hoort niemand over deze kleurcode rood…..Andere landen zullen waarschijnlijk niet staan te springen om Nederlanders toe te laten. (Inmiddels is Nederland niet meer rood, maar dat zou weer snel veranderen…). En inderdaad….M.i.v. 15 juli staat Nederland wederom op rood. Tsja…het is soms niet meer te volgen, alles verandert razendsnel. De inkt is nog niet opgedroogd, of alles wijzigt weer…….

Trieste constatering: De Derde Wereldlanden hebben 11 miljard vaccins nodig en och arm….men krijgt slechts 1 miljard……

22 juni: Eindelijk….ik (Dees) krijg mijn eerste Pfizer vaccinatie (GGD locatie in Middelburg). En weer togen we naar de ‘overkant’ per haltetaxi, veerboot en vaxitaxi. De dag waar ik zó naar uit had gekeken, werd ’s morgens verstoord toen Ben zijn bril liet vallen op de stenen vloer. Glas kapot. Bij het aantrekken van een jas met een grote kraag werd het oor geraakt en daardoor schoot de bril af. Tsja, vervelend, maar….Ben heeft al 60 jaar een bril en dit is de eerste keer in z’n leven dat dit gebeurt, dus dan mag je niet mopperen. Voordeel was dat we na ons bezoek aan de vaccinatiestraat in Middelburg even naar de brillenzaak in Vlissingen konden gaan. Op deze manier konden we dit combineren. Gelukkig heeft Ben altijd een reservebril voorhanden. Het zou ongeveer een week tot 10 dagen duren voordat de bril voorzien zou zijn van het nieuwe glas. Ach ja….het is wat het is…………..en het werd weer opgelost.

Zoals ongetwijfeld eerder gemeld is Buitenhof ons favoriete programma: Informatief, diepgang en interessante mensen. Tijdens de laatste aflevering van het seizoen was o.a. Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie, één van de gasten. Er werd o.a. gesproken over de klimaatproblemen en Frans verwoordde het treffend: ‘Nederland loopt achteruit de toekomst in en dan struikel je!’ (Overigens: Deze uitspraak kun je op meer issues leggen, maar dat terzijde….).

29 juni: Verjaardag Ben (69) wordt gevierd in Cadzand-Bad en dat deden we op verschillende strandpaviljoens. Blijer kun je Ben niet maken. Of om met zijn eigen woorden te spreken: ‘Ik heb niets anders nodig dan m’n meisje en de zee’……hahaha!

1 juli: Bulgarije staat op groen!!! (Laos is nog steeds oranje gekleurd).

Ben heeft inmiddels zijn digitaal corona certificaat.

In het kleine Cadzand-Bad met slechts 1 supermarkt is het logisch dat de mensen ons daar inmiddels kennen en men is altijd belangstellend naar onze plannen. Men weet dat we in afwachting van Laos, tijdelijk naar Bulgarije gaan. De baas van de winkel liet weten: ’Voordat jullie echt vertrekken, moet je wel gedag komen zeggen, want ik wil jullie nog levensmiddelen meegeven voor die mensen ginds’. Tsja, lief bedoeld natuurlijk, maar dat gaat praktisch gezien uiteraard niet werken……..

En dan zien we een ontzettend mooie documentaire over Ghana met als titel: ‘Hoe God verscheen in Ghana’. Zó herkenbaar! Wij genoten van alle beelden die zó vertrouwd voelden. Inhoudelijk was het ook interessant. Zoals wellicht bekend, knispert en knettert het van religie in Ghana. Geloof is er niet alleen op zondag. Het is een pensioenvoorziening, een sociaal vangnet en een plek om te feesten en te rouwen. De voorspelling is dat het Afrikaanse continent in 2025 de meeste christenen telt. Het was bijzonder om te zien hoe de presentator op zoek ging naar bezieling en zich onderdompelde in het Ghana van nu. Bovendien vroeg hij zich af wat de sporen zijn van missie en zending en welke gevolgen het kolonialisme heeft gehad. In Ghana is religie dus booming business, maar hoe is dat in het seculiere Nederland? In de tweede aflevering zagen we de tweede generatie Ghanese-Nederlanders. Deze mensen zijn vaak in Nederland geboren en getogen. Wat hebben zij meegenomen van hun Ghanese roots? Welke rol speelt hun geloof of hebben ze er juist afstand van genomen? En hoe resoneren in tijden van Black Lives Matter uitsluiting en racisme in hun persoonlijke levens? Onnodig te melden dat het erg boeiend was……….

Toeristen zijn weer volop aanwezig in Cadzand-Bad: Nederlanders, Belgen, Duitsers, Fransen e.d. Situatie in de duinen: Een Franse vader was aan het fietsen met 3 kinderen. Eén zoontje was het ‘enfant terrible’. Keer op keer werd er niet geluisterd naar pa. Op een gegeven moment was de vader hier helemaal klaar mee en begon in het Frans te bulderen: ‘J’en ai ras-le-bol’, ‘J’en ai ras-le bol’, of tewel: ‘Ik heb er genoeg van’. Voor mij (Dees) leuk om na heel veel jaren deze Franse uitdrukking weer eens te horen. Het deed me denken aan het geintje onder mijn medestudenten Frans en later onder mijn cursisten van destijds: ‘J’en ai ras-le-bol….ik heb een ragebol’….…hahaha!

Plotseling maakten wij zomaar ongevraagd deel uit van een Whatsapp groep, die van oorsprong uit Laos afkomstig bleek te zijn. Initiatiefnemer was de directeur van een school waar wij in het verleden (2015) vrijwilligerswerk hebben gedaan. In de groep werden documenten besproken die al dan niet als officieel betiteld kunnen worden en een link hadden met covid. Wij konden dit niet echt waarderen en hebben de groep dan ook verlaten (en we waren niet de enigen!)

En dan is er van 8 tot 11 juli de Baloise Ladies Tour. Op zaterdag 10 juli werd er gereden van Cadzand-Bad naar Knokke-Heist: Van badplaats naar badplaats. Op die dag vond er nadien nog een individuele tijdrit plaats rond de mondaine badplaats Knokke. Ben vond het leuk om even naar dit spektakel te gaan kijken, dat plaatsvond bij de jachthaven voor onze deur.

In het hoogseizoen is het natuurlijk drukker dan normaal in résidence De Sluuswachter in Cadzand-Bad. Deze toeristen blijven meestal kort. Zo ontmoette Ben (zijn social talk gehalte is altijd ruimschoots aanwezig) een hoog bejaard echtpaar: Hij 91, zij 88. Deze oudjes zouden 4 weken blijven en woonden tegenover ons. Zij kwamen al 20 jaar in De Sluuswachter. Met de eigen auto waren zij vanuit Brabant naar Zeeuws-Vlaanderen gereden. Deze Brabanders nodigden ons uit om een keer een kop koffie te komen drinken. Gezellige Brabantse gastvrijheid dus…. Een afspraak werd gemaakt. Toen wij voor de deur stonden, werd er niet opengemaakt. Ook hun auto was verdwenen. Zou er iets gebeurd zijn? En ja hoor, een paar weken later werd het duidelijk. Inmiddels waren er nieuwe mensen in het betreffende appartement gearriveerd, waarvan de man een neef bleek te zijn van de 91-jarige. Hij vertelde dat zijn 91-jarige oom onlangs was overleden. Dat verklaarde alles…..

Zoals gemeld is het de bedoeling om naar Laos te gaan. Project (lesgeven aan kansarme jeugd, waaronder de Boeddhistische monniken) en accommodatie zijn binnen, maar het land is oranje, dus kunnen we niet gaan. Deze oranje kleur geldt voor alle Derde Wereldlanden uit ons verleden, waar we eventueel best nog eens naar terug zouden willen keren. Dat gaat dus niet lukken. De Laos-plannen worden dan ook uitgesteld en nieuwe plannen werden gesmeed. Zoals eerder gemeld: De focus kwam te liggen op Oost-Europa, zijnde Bulgarije. Project is in ‘the pocket’ (Engelse conversatie geven aan studenten in de vorm van maatschappijleer) en het land is zelfs groen, maar accommodatie wil niet lukken. In z’n algemeenheid wordt verhuurd voor een jaar, maar dat is geen optie voor ons. Bovendien blijft de voorbereiding lastig, vanwege alle regels - m.b.t. het inreizen - die voortdurend kunnen veranderen. Wij verdiepen ons in de materie……

Toen we met de vliegtickets bezig waren, leek het ons handiger om niet via Amsterdam/Schiphol te reizen, maar via Brussel/Zaventem (vanuit Cadzand-Bad gezien). Je moet dan wel rekening houden met het feit dat de maatregelen verschillen als je vanuit Nederland in Bulgarije arriveert of vanuit België. (Overigens: Wij hebben ook nog even aan de trein gedacht). De diverse adviezen volgen elkaar in een razend tempo op en soms zie je door de bomen het bos niet meer. Hoewel het digitaal corona certificaat (DCC) van Ben al gerealiseerd was, werd ook een papieren bewijs van de vaccinaties aanbevolen. Dus: Papieren versie downloaden. En verder?.....Wij mailden met de Nederlandse Ambassade in Sofia; we namen contact op met een reisbureau in Oostburg; we bestudeerden de reisvoorwaarden van Bulgarian Airlines m.b.t. de corona maatregelen/gezondheidsverklaringen e.d.; we lazen over Varna, Boergas en Sofia en kozen voor Sofia; we checkten onze vaccinaties uit het verleden; het werd duidelijk dat je geen kraanwater kunt drinken in Bulgarije; we informeerden naar taximogelijkheden van Cadzand naar Zaventem; we verdiepten ons in wel of geen PCR test nodig; we voerden de noodnummers in van de ziektekostenverzekering, de bank en Buitenlandse Zaken; we meldden ons aan bij de informatieservice van het ministerie van Buitenlandse Zaken (24/7 BZ, voorheen Kompas); we belden - met het oog op de covid dekking - met de ABN vanwege de reisverzekering en met de AON vanwege de ziektekostenverzekering en bestudeerden de website van de ABN: Reisverzekering en coronavirus plus verlengde dekking doorlopende reisverzekering; het proces van accommodatie zoeken in Bulgarije (telefonisch en per mail) was lastiger dan verwacht: Niet echt klantvriendelijk (ex communistische invloeden van weleer?), mails werden niet beantwoord, starre opstelling en weinig creatief en flexibel, huren voor een jaar bleek de norm te zijn enz.; we bestudeerden de reisapp van Buitenlandse Zaken en installeerden ook nog andere relevante apps.

En dan kleurt Nederland wederom rood……..Zullen Nederlanders dan nog wel welkom zijn in Bulgarije? Pfff….Gaat het nog ooit lukken? Wij besluiten om het een beetje los te laten en het maar te laten gebeuren. Je kunt regelen en plannen zoveel je wilt, maar covid19 blijft vooralsnog een feit waar de hele wereld mee te dealen heeft. Dus: Geen idee of en wanneer we nog kunnen vertrekken………..de titel van dit verslag - hopelijk kunnen we snel vertrekken - was dus wellicht iets te optimistisch……..!!!

Kortom: Nog steeds groetend vanuit Cadzand-Bad,
Ben en Desirée