Engelse conversatie en workshops - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van bendeesonderweg - WaarBenJij.nu Engelse conversatie en workshops - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van bendeesonderweg - WaarBenJij.nu

Engelse conversatie en workshops

Door: Desirée

Blijf op de hoogte en volg bendeesonderweg

06 Juli 2016 | Peru, Ayacucho

Vanwege technische problemen bij Waarbenjijnu, heeft het even geduurd voordat we in staat waren om het juiste verslag en de juiste foto's te plaatsen, maar goed....beter laat dan nooit....!

Engelse conversatie op de universiteit en St. Anthony en workshops op de universiteit Juni 2016

Wat boffen wij toch met onze bijzondere banen en onze prachtige accommodatie in hartje Ayacucho………

De laatste dagen van mei en de eerste weken van juni was er echter sprake van een letterlijke koude douche….frio frio….koud dus. Er kwam geen warm water uit de douche.…...boiler kapot.

Ben heeft de afgelopen tijd behoorlijk gehoest, maar gelukkig is dit weer voorbij met behulp van huis-tuin en keukenmiddeltjes.

In ons appartement wonen verschillende mensen die een link hebben naar de universiteit. Inmiddels zijn er 2 personen weer vertrokken en is er een nieuweling gearriveerd. Laatstgenoemde heet Willington, hij blijft een werkweek; hij is systeemanalist, verbonden aan de universiteit van Cusco. De eerste twee personen waren een moeder en dochter. De dochter (dr. Nelly Condori Fernandez, computer engineer/informatiemanagement & software engineering) moest hier een conferentie geven op de universiteit over o.a.: Software quality and sustainability in the service-oriented engineering context.. Zij is Peruaanse, maar woont al 2 jaar in Nederland (Deventer) en werkt op de universiteit van Amsterdam (Faculteit der exacte wetenschappen). Op de avond dat wij elkaar gedag zeiden, gaf zij ons de door haar meegebrachte…..Deventer bijtjes. Hoe is het mogelijk? Deventer koek in Peru!!! Op 30 mei vertrokken zij beiden in alle vroegte, omdat zij het vliegtuig naar Lima moesten halen. Toen de poetsvrouw ’s ochtends hun kamer schoonmaakte, lagen de certificaten van de conferentie nog in de kast. Gewoon laten liggen, blijkbaar niet interessant voor dr. Nelly…...hahaha! (Later zagen we dat de poetsvrouw de certificaten tussen het oud papier had gelegd).

Enkele lampen waren defect in ons appartement en deze werden vervangen. Maar liefst 6 mannen kwamen hier aan te pas!

30 mei…..een nieuwe drukke week wacht op ons…….…..De start was in de St. Anthony school en wel in Primary 2b alwaar juf Beatrice ons verwelkomde. Daarna naar Secundary 1a, zijnde de klas van juf Suzy. Het was wederom een combinatie van onze eigen introduktie en de leerlingen vragen laten stellen. Dit keer waren het vragen in de trant van: ‘What is your favorite month?’ ‘What is your favorite day?’ Het was dus duidelijk dat zij de maanden en de dagen hadden geleerd. Uiteraard was er ook geen gebrek aan de stereotiepe vragen als: ‘ What is your favorite food? What is your favorite color? What is your favorite animal/sport/actor/song; do you miss Holland? etc.

Na de lunch in de mensa was het tijd om naar de universiteit te gaan (waar slechts 1 docente aanwezig was). De volgende topics stonden op de rol: Do you have an interesting life?; Job-hunting; TV or not TV?; Man or machine?; Never too old; It’s for charity.

De dag werd afgesloten met Engelse spreekvaardigheid op St. Anthony voor de third grade van Secondary. Daar spraken we over Ghana en over het onderwerp: Man or machine? Ter afsluiting deden we een ‘ game’, te weten: Rope of words. Eén jongen in de groep, Diego genaamd, viel ons op; zijn Engels was erg goed. Toen wij hem hiervoor prezen, liet hij weten: ‘My mother is an English teacher’. Hij noemde verder geen namen, dus wij lieten het daarbij. Later vertelde juf Suzy (die achterin de klas zat), dat de moeder van Diego juf July is. Zij blijkt 3 kinderen te hebben (2 zoons en 1 dochter). 2 kinderen zitten op de St. Anthony school en 1 kind studeert in de Verenigde Staten. Plotseling vroegen de leerlingen of wij voor hen wilden zingen en Ben maakte maar een geintje en liet weten dat wij een concert in het stadspark zullen geven als wij gaan vertrekken….hahaha!

Ik (Dees) verkouden en huiduitslag op mijn handen (combinatie van krijt en desinfecterende gel/handzeep).

De laatste dag van mei stonden ’s morgens Primary 3a en Primary 3b op het programma voor wat betreft de St. Anthony school. Uiteraard kwamen de bekende vragen weer en hielden wij een introduktie. In beide klassen was teacher Robert aanwezig. Bij hem waren we nog nooit geweest. Hij liet weten nog een Nederlander te kennen en dat was Jan Kuijt, onze collega op de universiteit. It’s a small world… In Primary 3b waren de leerlingen erg uitgelaten. Op de vraag van teacher Robert: ‘Who is the teacher of the two, Ben or Dees? waren alle kinderen het unaniem eens: Ben was de teacher…... Aan het einde van de les wilden zij allemaal….een handtekening van ons….hahaha!!! Op straat zagen we dat enkele faculteiten van de universiteit aan het demonstreren waren (science and social). Uit de teksten konden wij hun boodschap snel traceren: Meer onderwijs en minder corruptie!

’s Middags togen we naar San Cristobal (Instituto de Idiomas). De topics op de universiteit waren: What would you do if you saw someone taking something from a shop without paying? Who is the strangest person you know? Do you have very much faith in your government?

‘s Avonds op St. Anthony moesten we lang wachten totdat er een handje vol leerlingen aanwezig was. De meesten hadden ‘ other activities’, maar goed…..uiteindelijk spraken we met de fourth grade van Secundary over Ghana, over de topic: Man or machine? en we speelden de game: Rope of words. De leerlingen maken lange dagen. Zij vertelden ons dat zij ’s morgens om 7.30 uur op school moesten beginnen. Onze les eindigde ’s avonds om 19.00 uur. Verder lieten zij weten dat ze de volgende dag een history exam hadden, dus….thuis moesten ze ook nog ongeveer 2 uur leren. Eén leerling verwoordde het als volgt (en gebruikte daarbij onze topic: ‘ We are almost a machine’……). Later bleek echter dat het geschiedenis examen was uitgesteld.

Tussen alle bedrijven door gingen onze gedachten op 31 mei even naar Nederland. In ons appartementencomplex in Vlissingen vonden werkzaamheden plaats, i.v.m. overname nieuwe gas leverancier. (Cogas wordt Delta). Gelukkig is dit naar tevredenheid verlopen.

1 juni: Oud collega Edwin van de Colegio Fes school is jarig (30 jaar). Voor ons stond Primary 4b (met juf Suzy) en Primary 4a (met een juf die slechts Spaans sprak) op het programma op de St. Anthony school. In laatstgenoemde klas stormden de leerlingen weer op ons af voor…..een handtekening! July werd door ons benaderd vanwege ons nieuwe rooster voor de komende weken. Aangezien we eerder klaar waren dan gedacht, was het niet nodig om de lunch te gebruiken op St. Anthony, maar hadden we nog tijd om te eten in de mensa van de universiteit. Op de weg terug van de lunch zagen we een zus van Sandro (onze eerste werkplek in Ayacucho, te weten de Colegio Fes school). Zij keek behoorlijk op van het feit dat wij 2 nieuwe banen hadden, zowel op de St. Anthony school als ook op het talencentrum van de universiteit, maar zij liet duidelijk merken dat zij heel blij voor ons was.

Op de universiteit lieten we o.a. de video’s zien over: The honest woodcutter en Show gratitude and see what happens. Hierna werd er inhoudelijk op ingegaan. Docente Edith bracht ook nog een topic in, te weten: ‘ Do you get excited if you decide to do jet ski or roller coaster?’

’s Avonds troffen we de second grade Secondary van de St. Anthony school. En alles met maar 1 doel: Engelse conversatie. Soms komen er ‘s avonds veel leerlingen, soms niet. Deze avond stond in het teken van verschillende aktiviteiten: Wij stelden vragen aan individuele leerlingen; we spraken over Ghana; de leerlingen deden een rollenspel; vocabulaire werd getraind middels ‘a rope of words’; een tweede groep voerde een rollenspel op en de les werd afgesloten met ‘galgje’. Met het rollenspel zaten sommige leerlingen echt in hun rol en zij vergaten bijna dat zij niet in hun moedertaal spraken en dat is natuurlijk perfect!

Het is kouder geworden, d.w.z. ’s morgens en ’s avonds is het fris, maar overdag is het erg warm. ’s Nachts is het maar ongeveer 5 graden, maar overdag is het zeker 25 graden.

Inmiddels heeft er ook een wisseling van de wacht plaatsgevonden als het gaat om het schoonmaken van het appartement. Poetsvrouw 1 is vertrokken en poetsvrouw 2 is gearriveerd.

Op donderdag 2 juni stond Secondary 1c op de rol (juf July). Door de leerlingen werden wij bestookt met vragen. De dochter van July zat in deze klas (bij haar moeder dus). Het klaslokaal bevond zich op een plek waar wij nog nooit geweest waren. St. Anthony wordt namelijk uitgebreid en er vinden bouwaktiviteiten plaats. Deze klas zat dus een beetje in een ‘bouwput’. Wij lieten July weten dat er ’s avonds tijdens de Engelse conversatie soms leerlingen ontbraken. De reden was plausibel. Sommige leerlingen waren in de veronderstelling dat ons programma slechts voor een week was en andere leerlingen waren druk met andere aktiviteiten die te maken hadden met de viering van St. Anthony.

Ons nieuwe rooster voor de derde week bleek inmiddels klaar te zijn en July verwees ons naar Gladys en via laatstgenoemde ontvingen wij het rooster voor onze derde week op St. Anthony. En dat zag er als volgt uit: Third week from 6th to 10 th June:
Monday: 12.50-13.20: Secondary 1a; 13.20-13.50: Secondary 1b; 13.50-14.10: Secundary 5a.
Tuesday: 13.15-13.45: Secondary 1c; 13.45-14.15: Secondary 2b.
Wednesday: No schedule due to other activities.
Thursday: 13.15-13.45: Primary 6b; 13.45-14.15: Secondary 4a.
Friday: No schedule due to other activities.

Uiteraard is er iedere dag Engelse spreekvaardigheid tussen 17.00 en 19.00 uur voor de beste leerlingen van Secundary. (En natuurlijk is er ook iedere dag Engelse spreekvaardigheid op het talencentrum van universiteit San Cristobal tussen 15.00 en 17.00 uur).

Aangezien wij qua tijd niet meer naar de mensa konden van de universiteit, gebruikten we de lunch (tallarin verde/groene spaghetti) op St. Anthony en tijdens het eten bespraken we met Gladys niet alleen ons rooster voor de derde week, maar ook bleek er een roosterwijziging te zijn op vrijdag 3 juni. (Qua klas en qua tijd).

Op de universiteit hadden we gekozen voor de volgende onderwerpen: ‘What do you suppose would happen if there was suddenly no water in the world?’; ‘Supposing you lost your passport, what would you do?’; ‘Are you an ambitious person? A workaholic?’ Echter: Er kwam niemand opdagen…..de docenten hebben het veel te druk om deel te nemen aan onze conversatiegroep. Wij hebben al voorgesteld om de studenten ook uit te nodigen, maar blijkbaar hebben zij het ook te druk.

En ‘s avonds was het de beurt aan de fourth grade van Secondary op St. Anthony to practice their English. Als instrument hiervoor werd fototaal ingezet: Kies een foto en vertel waarom je juist die foto hebt gekozen.
In alle klassen op de St. Anthony school staat de docent op een verhoging. Deze verhoging is over de hele breedte van het schoolbord. De St. Anthony school is een aktieve school. Zelfs als wij ’s avonds om 19.00 uur vertrekken is er nog volop bedrijvigheid. Er wordt gesport (op 2 verdiepingen); ouders lopen in en uit……

En dan is het alweer vrijdag 3 juni…….....time flies! De dag begon met Primary 5a (Juf Suzy). Een heerlijke rustige klas, waar het goed toeven was. Daarna togen we naar Secondary 5b (juf July). Dit was een zeer actieve klas. Eén van de leerlingen liet weten: ‘ I want that you adopt me, so that I can travel with you all over the world….hahaha!’ De leerlingen van Secondary 5 zijn de oudste leerlingen van de school. Zij hadden goede vragen, zoals: ‘What do you think about the war in Syria?’ Plotseling kwam er een hond de klas binnen….het kan allemaal…..July vroeg toestemming aan ons om deze les op te nemen en dit op Facebook te plaatsen. Zij zou er dan voor zorgen dat wij via een link ons ‘optreden’ konden zien, maar helaas…..July vergat het. Aan het einde van de les wilden de leerlingen dat wij het jasje van hun schooluniform aantrokken en als zodanig op de foto gingen. Verder werden wij geacht om een bord vast te houden met daarop een getekend hart en de woorden: I love Fernando Martinez. (Wie dat dan ook moge zijn). Deze tekst moesten wij uitspreken en de leerlingen namen dit op middels een voice recorder op hun mobieltje. Blijkbaar hadden wij the pupils erg blij gemaakt, want wij kregen een cadeautje, zijnde een paar handschoenen. Wij waren in de veronderstelling dat wij nu in alle klassen waren geweest, maar het bleek dat we Primary 1 nog niet hadden bezocht. Dit was bewust uit het programma gelaten, omdat de leerkrachten van mening waren dat deze leerlingen te klein zouden zijn. Toen wij echter lieten weten dat wij best naar Primary 1 wilden gaan, beloofde July om dit te bespreken met de juf van Primary 1, zijnde Beatrice.

Gelet op de tijd, gebruikten we de lunch wederom op St. Anthony en niet op de universiteit. Dit keer stond er een typisch Ayacucho-gerecht op de rol, te weten: Pucco. Verder kregen we rijst en vis. Met July spraken we nog over een paar ‘ mistakes’ op ons rooster en we vroegen of zij bepaalde documenten had ontvangen, want….…antwoord geven op mails is niet de sterkste kant van veel mensen in onze kring hier in Peru.

’s Middags naar de universiteit, alwaar we het plan hadden om de topics van een dag eerder te bespreken inclusief de nieuwe onderwerpen, namelijk: ‘Do people usually become richer and richer as they become older?’ en ‘circle story’. Echter: Net als gisteren kwam er niemand opdagen. De docenten hebben het te druk.

Daarna weer terug naar St. Anthony, waar we de second en de third grade ‘trakteerden’ op fototaal. Sommige leerlingen waren best ‘shy’ en vonden het moeilijk om voor de klas hun foto te bespreken. Anderen daarentegen vonden het juist heel erg leuk om te doen. Je merkt heel erg goed dat Diego (zoon van docente Engels, July) een duidelijke voorsprong heeft op de rest. Wij hadden in ieder geval het gevoel dat wij de leerlingen zelfvertrouwen gaven; we stimuleerden hen en moedigden hen aan om voor de klas te komen.

En dan is het weekend…....Na vele dagen en uren besteed te hebben aan de workshops, konden we onze 4 topics eindelijk versturen naar docent Luis die er een power point presentatie van gaat maken. Op 11 juni geven wij namelijk een workshop over lessonplans en child-centered approaches; op 18 juni gaat onze workshop over de PAC-Man approach en op 19 juni gaan we praten over classroom management. Verder hadden we eindelijk eens tijd om in het weekend van 4 en 5 juni persoonlijke dingen af te werken, want het is voorlopig ons laatste vrije weekend. (De komende 2 weekenden staan in het teken van de workshops).

Op zaterdagochtend 4 juni vertrok medebewoner Willington weer (de systeemanalist uit Cusco). In alle vroegte nam hij het vliegtuig naar Lima en vandaar naar Cusco. Wij hebben het rijk weer alleen, maar voor hoelang? ’s Morgens zagen wij de leerlingen van St. Anthony die meeliepen in een optocht. Dit was een van de eerste aktiviteiten die georganiseerd werden in de aanloop naar de ‘anniversary of St. Anthony’ op 13 juni. Er zullen nog veel celebrations volgen. Op deze zaterdagochtend stonden wij op ons balkon, maar konden niet echt iemand onderscheiden. Juf July had ons echter wel zien staan en had uitgebreid gezwaaid, maar wij hadden dit dus niet opgemerkt.

Wonen in hartje stad is heerlijk…...je ziet het dagelijks leven voorbijtrekken……optochten, processies, uitvaarten, parades enz. Op 1 dag kan het voorkomen dat je niet alleen een stoet mensen ziet, maar ook bijvoorbeeld een grote polytank die vanaf een dak naar beneden wordt gelaten en daarbij bossen elektriciteitskabels raakt of een paar Amerikanen die in een dikke slee (Ford Mustang en Porsche) voorbij rijden of een persoon verkleed als grote beer die de kinderen vermaakt.
Als wij ’s avonds naar buiten kijken is het stadspark verlicht en ook de basiliek oogt prachtig. Het is werkelijk sprookjesachtig; een plaatje….!

De baby’s worden meestal in een manta (geweven doek uit de Andes) op de rug gedragen. Ook zie je dat de moeders de baby’s gewoon in hun armen dragen. Slechts een enkele keer zie je een kinderwagen.

5 juni: Verkiezingen in Peru (2e keer). Vanwege deze verkiezingen konden we op zaterdag 4 juni niet eten op de mensa van de universiteit. Waarschijnlijk ligt de oorzaak in het feit dat de mensen hun stem moeten uitbrengen in de gemeente waar zij staan ingeschreven. De mensen in Peru staan vaak niet ingeschreven in de gemeente waar zij feitelijk verblijven. In Peru is een stemplicht; indien men niet stemt, moet men een boete betalen. Als men verhuist van de ene gemeente naar de andere gemeente, dan moet men hiervoor ook betalen. Tijdens de verkiezingen reizen de mensen dus van hun feitelijke woonplaats naar de plaats waar zij formeel staan ingeschreven. Dit betekent dat vanwege al dit gereis veel aktiviteiten in het land gewoon stil liggen; dus ook de kookaktiviteiten in de mensa van de universiteit. Voor wat betreft die verkiezingen: De dochter van de ex-president (laatstgenoemde zit in de gevangenis), is kandidaat en maakt een goede kans. Echter: Zij is in het verleden ook fout geweest. Inmiddels zijn dan ook 200.000 mensen in Peru de straat op gegaan om te protesteren tegen deze vrouw. De andere kandidaat maakt echter ook een goede kans. Dit is een man (liberaal/econoom). ’s Avonds was er lights off……..

Online onze nieuwe OV-chipkaarten van Nederland vernieuwd….…….ja, soms ben je weer helemaal terug in Nederland, bijvoorbeeld als je wordt uitgenodigd voor de ledenvergadering van de Vereniging van Eigenaren van ons appartement in Vlissingen.

Maandag 6 juni….op naar St. Anthony….daarna naar de universiteit en tenslotte wederom naar St. Anthony, maar eerst lunchen in de mensa van de universiteit, alwaar we kennis maakten met een zekere Ali, een student computer science. En dit was de zoveelste persoon die aanbood om samen Ayacucho te gaan ontdekken. (Op donderdag 9 juni troffen we hem weer en toen nodigde hij ons uit om een keer samen ‘dinner’ te gebruiken).

Deze week zijn we niet ‘s morgens op St. Anthony te vinden, doch ’s middags. Hoewel Secondary 1a op ons rooster stond (Suzy), bleek dit een mistake te zijn. Fototaal stond gepland voor Secundary 1b (Gladys) en Secundary 5a (July, die constant de leerlingen vermanend toespreekt middels: Pay attention). (En tevens voor de andere groepen deze week, zijnde op dinsdag 7 juni en donderdag 9 juni). Alles wat ik op het bord noteerde werd niet overgeschreven, doch de leerlingen maakten er gewoon een foto van. In Secondary 5a werd geoefend voor de verkiezing van een ‘burgemeester’ op 8 juni. De juffen stonden er erg mooi op. Wat bleek? Op maandag moeten zij hun uniform dragen. Dit vanwege het feit dat er bij de start van de nieuwe week de ‘National Anthem’ wordt gezongen; het Peruaanse volkslied.

In de aanloop naar de ‘anniversary of St. Anthony’ op 13 juni, vindt er iedere avond vanaf 4 juni tot 13 juni om 18.00 uur een kerkdienst plaats. Wij kunnen hier niet aan deelnemen, omdat we iedere dag Engelse conversatie moeten geven tussen 17.00 en 19.00 uur aan de leerlingen van the second, the thirth and the fourth grade van Secundary. (Echter: Op 10 juni konden we wel deelnemen, aangezien alle leerlingen werden geacht om naar de kerk te gaan en we dus konden stoppen met onze les om 17.45 uur). Ook zal er nog in het centrum van de stad een ‘flower carpet’ worden gemaakt.

De onderwerpen voor spreekvaardigheid op de universiteit waren: How often do you complain? Which roles do you play in life? Why do men and women have such difficulty communicating with one another? Echter: Voor de derde keer op rij was er helemaal niemand aanwezig op het taleninstituut van de universiteit. Wij willen wel eens met direkteur Jorge praten, want we gaan natuurlijk niet 2 uur zitten wachten op docenten die niet komen. Toen we weggingen liepen we eindelijk Jorge eens tegen het lijf. Wij zien hem namelijk nauwelijks en op mails reageert hij niet. Wij lieten hem weten dat we al drie keer niemand in onze lessen hadden gezien. En natuurlijk weten we wel dat de docenten het erg druk hebben (zij hebben allemaal 2 banen), maar Jorge moet natuurlijk ook begrijpen dat het belachelijk is als wij zitten te wachten in een lege klas. Opnieuw stelden wij hem voor om ons ‘needy students’ te geven. Echter: Hij liet weten dat er de volgende week nieuwe docenten zouden komen voor onze conversatiegroep. Deze docenten zouden afkomstig zijn van een ander instituut. Het zou gaan om leraren in opleiding. Maar uh…..eerlijk gezegd verwachten wij hier niets van, want zullen deze mensen het dan niet te druk hebben om naar onze conversatielessen te komen? Jorge echter was er heilig van overtuigd dat wij het heel erg druk zouden gaan krijgen. Over Jorge gesproken: Hij rook behoorlijk naar de alcohol en stond te tollen op zijn benen…..Tenslotte kregen we nog te horen dat onze workshop op 19 juni niet kon plaatsvinden, vanwege vaderdag. Onze laatste workshop over classroom management werd dus verschoven en wel naar zaterdagochtend 25 juni. Niet fijn, want op deze manier zijn we er maar liefst 3 weekenden mee bezig!

En ‘s avonds op St. Anthony (3e grade English conversation) stond er een uitleg op de rol over de 4 vaardigheden voor wat betreft het leren van een taal, maar ook een fabel (The boy who cried wolf) en enkele learning games, zoals: Mindmap, circle story, I am packing my bag, rope of words etc. En dit deden we tevens in de andere groepen gedurende de avondlessen op 7 juni (fourth grade) en 8 juni (second grade).

Op 7 juni hadden we op de universiteit gekozen voor de volgende topics: Do you take a vacation every year? Do you like hot places or cold places for vacation? Where did you go for your last vacation? How much money did you spend on your last vacation? What was your worst vacation? Why? En opnieuw was er niemand aanwezig. Wij spraken nog even met collega Walter en hij liet weten dat de direkteur bezig was om onze klas te vullen. Volgens Walter zullen we niet alleen de docenten in opleiding krijgen, maar zal ook geprobeerd worden om de huidige docenten meer te faciliteren, met het doel om onze lessen te kunnen volgen. Bovendien troffen we Luis nog (degene die onze Power Point presentaties voor de workshops verzorgt). Het blijkt toch een moeilijke ‘bevalling’ te zijn. Luis had slechts een samenvatting gemaakt, terwijl wij een complete versie willen en deze bestaat uit: Vragen/guidelines, aktiviteit en de antwoorden. Toen hij begreep dat wij een 100% exemplaar wilden, beloofde hij om zijn ‘huiswerk’ opnieuw te doen. (En aldus geschiedde en toen was het een dag later in orde).

En op St. Anthony hadden we zowel voor de middag (Secondary 1c bij July en Secundary 2b bij Gladys) als voor de avond (fourth grade English conversation) besloten om het gevarieerde programma aan te bieden, conform het programma van 6 juni. Een mooi voorval in Secondary 2b die het vermelden waard is: Een foto van een wandelpad in een bos deed een leerling de link leggen naar haar eigen toekomst. Zij zag dit als het pad dat zij moest afleggen om uiteindelijk haar droom te kunnen realiseren, namelijk lawyer worden, want zo liet het meisje weten: I love justice. Zo mooi…..Een andere foto van een ouder echtpaar deed een jongen het volgende bedenken: ‘If I see this picture, it reminds me of you (en daarbij wees hij naar Ben en mij)…..You are strong and you helped and fight for people…...Nou, daar werden wij wel een beetje stil van. Wat lief gezegd van deze ongeveer 14-jarige knaap.

We lopen heel wat af…..voor de lunch naar de mensa van de universiteit; 2x per dag naar de St. Anthony school en 1x per dag naar het taleninstituut van de universiteit. (Instituto de Idiomas, Indi). En dan nog alle trappen lopen naar ons appartement……..genoeg beweging dus!

Op donderdag 9 juni werden we op St. Anthony verwacht in Primary 6b en in Secundary 4a (Fototaal bij juf July). Echter: Blijkbaar was er een fout opgetreden in het rooster, want Primary 6b ging niet door.
Op woensdag 8 juni en vrijdag 10 juni hadden we eindelijk eens een dagdeel vrij van St. Anthony. Dit betekende dat we slechts ’ s avonds naar St. Anthony moesten (en natuurlijk ’s middags naar de universiteit). Ook gingen we op die twee dagen niet naar de mensa van de universiteit, maar kookten we zelf. Op die manier hadden we echt even vrij.

Op de universiteit hadden we op 8 juni gekozen voor de volgende topics: Results of the elections and the future of Peru; What is important for you in your job?; Are you an early bird or night owl? Wederom was er niemand aanwezig op Indi. Hopelijk wordt het vanaf volgende week beter (zoals beloofd door Jorge). De onderwerpen op 9 juni waren: Would you want to change your name?; Would you want to change where you were born? (Such as in a different country?); Would you want to change when you were born? Why? Yes/No. En ook gedurende deze uren deden we maar ons eigen werk, omdat er geen docenten aanwezig waren. En op 10 juni spraken we over: What are your hobbies?; Have these changed from time to time during your life?; Please describe the perfect weekend/man/woman; Do you think that the best years are in the future?; What is the best memory of your life?; France has experimented with a four-day work week. Would this work in Peru? Echter: De laatste dag van de week was er wederom niemand aanwezig. (En dit is dus al vanaf 2 juni het geval).

Op donderdagavond 9 juni en vrijdagavond 10 juni op St. Anthony lieten we de jeugd kijken naar 2 video’s (met een moral lesson), te weten: The honest woodcutter en Show gratitude and see what happens. Op donderdagavond zaten we behoorlijk in het kabaal. Leerlingen waren muziek aan het maken (trommelen e.d.), met het oog op het naderende St. Anthony feest.

Toen we op 9 juni ‘s avonds ‘thuis’ kwamen, troffen we Norma aan, een nieuwe Peruaanse huisgenote die door de universiteit was uitgenodigd om een conferentie te geven op 10 juni. Zij bleek een antropologe te zijn (met de link naar toerisme). Slechts 1 dag bleef zij in onze accommodatie.

Het bleek dat er op donderdagavond 9 juni om 20.00 uur een vergadering was op het taleninstituut van de universiteit. Dit vanwege de voorbereiding van de workshops op 11 juni. Blijkbaar was dit niet voor ons - zijnde de vrijwilligers - bestemd. Wij wisten namelijk van niets. Soms is vrijwilliger zijn een voordeel….hahaha!

Ben heeft last van zijn heup…………

Nog steeds is er geen warm water. Als er dan op een gegeven moment drie monteurs arriveren, denken wij dat zij het euvel gaan verhelpen. Helaas…..het blijken mensen te zijn die de telefoon komen repareren en dat met maar liefst drie man sterk!

Met het oog op de naderende workshops even onze schoenen laten poetsen in het stadspark tegenover ons. Het wemelt daar van de schoenenpoetsers en voor 1 Soles (0,25 eurocent) sta je er weer ‘glimmend’ op.

Op vrijdagavond 10 juni konden we eerder stoppen met de Engelse conversatie op St. Anthony, aangezien de leerlingen naar de kerk moesten, vanwege de celebrations rondom de ‘anniverary of St. Anthony’ op 13 juni. Wij besloten om de leerlingen te vergezellen. Een kerkdienst van anderhalf uur wachtte op ons. Wij kregen de indruk dat de leerlingen (van Secondary 2 en 3) het wel konden waarderen dat wij aanwezig waren. Een Spaanse mis….heel bijzonder……zeker toen er volop werd geofferd in natura: zakken rijst, bloemen, brood, fles drank e.d. Dit lijkt inherent te zijn aan een ontwikkelingsland. Het koortje van de school zong. Toen ik mijn duim opstak om mijn goedkeuring te laten blijken, lachten sommige leerlingen verlegen. Anderen gaven een hand of een kus. Aan het einde van de mis werden er kaarten uitgereikt met daarop de afbeelding van Antonio van Padua en op het kerkplein werd chocolademelk en brood uitgedeeld.

En dan is het 11 juni en staan onze eerste workshops op de rol…….beetje bibbers in de benen…...…Hieronder het programma:

Who is it for?
- Students who are studying to be teachers of English and want to improve their knowledge.
- All teachers of English who want to improve their teaching methods and give fresh momentum to their practice.

Overview
This conference series, given over some 20 days, is designed to offer Continuing Professional Development, information which comprises a minimum of introductory theory followed by practical, participatory sessions. The trainer will help the attendants discover interactive methodology and didactics which can be used to develop learner’s acquisition. Plenaries are designed on general topics to help teachers to understand and improve English Language Teaching. Workshops are designed on specific topics where the attendants can participate in small groups. Workshops ‘Sharing teaching experiences in EFL classes’ are designed to make attendants participate speaking about their work experience. They receive feedback and advices to improve teaching. On-line chat rooms are designed to ask attendants to participate by answering specific teaching situations and learn how to overcome difficulties in the classroom. The activities and participation are mandatory to get the certificates at the end of the conference.

Aim
- Connect with principles that can improve your professional life as well as your students performance.
- Learn how to incorporate learning strategies into content coursework.
- Get ideas and activities to use with students.

Fee
50 Soles (12 Euro 50) including workshop material and coffee break.

Saturday June 11:

8.30-10.00: Plenary: Building the Skills Section of a lesson: Auditorium
From Understanding to Producing Discourse
Speaker: Ricardo Benavides Scott
10.00-10.20: Coffee break Rest area
10.20-11.45: Workshop 6A: How to teach the consonant sounds Room 207 (A)
Speaker: Jan Kuyt
Workshop 6B: Brain training Room 206 (B)
Speaker: Inge Thyssen

8.30-10.00: Plenary: Feedback as a method to improve Auditorium
Communication skills
Speaker: Fréderique Kallen
10.00-10.20: Coffee break Rest area
10.20-11.45: Workshop 9A: Classroom Management Room 207 (A)
Speakers: Desirée Pleumeekers & Ben Staarink
Workshop 9B: Approaches, Methods, Procedures Room 206 (B)
and Techniques
11.45-12.00: Closing ceremony
Lic. Jorge Arenas Terrel
Director of INDI

De eerste dag klopte er al helemaal niets van het programma: De rector kwam niet opdagen, de workshops werden niet gehouden in het betreffende lokaal doch in het auditorium, zijnde een andere dependance van de universiteit, de direkteur kwam veel te laat, slechts de Nederlanders Ben en Dees en Jan Kuijt waren op tijd, de andere spreker (professor Marcos Cavero Arostegui) stond te wachten op de verkeerde lokatie; er werd met een vertraging van anderhalf uur tot twee uur gestart en het bleek dat iemand anders ons ging introduceren en nog achtergrondinformatie over ons wilde hebben). Hoe het ook zij: De flyers/de posters/de programmaboekjes zagen er mooi uit (als je niet op de fouten ging letten)…..hahaha! Typisch een derde wereldland: Het gaat alleen maar om de vorm en niet om de inhoud. Op de eerste dag waren er misschien maar 17 deelnemers. Mensen schrijven zich wel in, maar komen niet. Men is slechts geinteresseerd in het certificaat, but okay…....it was the First International English Teachers Conference in Ayacucho. Deze eerste dag genoot ik van de plenary van Nederlander Jan Kuijt. Hij sprak over effective teaching, the desire method e.d. Erg herkenbaar. Mijn workshop over lessonplan verliep prima. Niet alleen deze workshop, ook al mijn andere workshops bestaan uit 3 onderdelen: Questions and guidelines, activity, answers. Tijdens de activity zet ik mijn toehoorders aan het werk; het zijn echt interactieve bijeenkomsten. De workshop over English Phonetic Transcription door de Peruaan Marcos D. Cavero Arostegui was behoorlijk saai en theoretisch. Het deed me denken aan mijn fonetiek/fonologie examen tijdens mijn studie Frans. Ik liet hem weten dat dit destijds niet mijn favoriete vak was geweest, waarop hij meteen een heel betoog hield over de voiced en unvoiced (voiceless) vowels in de Franse taal….hahaha! Onze workshop over Child Centered Approaches verliep ook naar volle tevredenheid en onze studenten/teachers participeerden erg goed.

Toen direkteur Jorge er achter kwam dat wij al 3 weken geen warm water ‘thuis’ hadden, liet hij weten: ‘ Why you didn’t tell me?’ Ons antwoord luidde: ‘Well we don’t complain, we are used to suffer in Ghana, we never had warm water in Ghana, so we took again bucket showers’. Hij schaterde het uit en beloofde om er meteen werk van te zullen maken en zei: ‘It’s only a matter of paying 100 Soles (25 Euro), so don’t worry, I go now and I will coordinate it’. Ja, ja, uiteraard gebeurde er niets…………Echter: Hoera! Twee dagen later kwam er toch een monteur opdraven en hadden we na 3 weken weer warm water! Helaas echter maar voor 2 dagen, toen werkte de nieuwe installatie al niet meer……terug naar pannetjes op het vuur dus………

In ieder geval: Wij hadden zaterdagavond 11 juni al 2 van de 4 workshops gegeven en het ging heel erg goed, dus ‘s avonds gingen we dat maar even vieren met een lekkere pizza in een gezellig eettentje tegenover ons huis en met een lekker ijsje…..Een mooie spreuk: Life is like an icecream: Enjoy it before it melts…..! Nou, wij genieten enorm van ons prachtige plekje in Ayacucho en van onze mooie banen…..Wij zijn blij dat we 6 maanden hebben gekregen van de Immigratiedienst (183 dagen)……Het is zo’n heerlijke stad dat je er wel voor altijd zou willen blijven wonen….....Het weer is ook fantastisch; niet te koud en niet te warm, constant zo’n 25 graden terwijl het nu winter is!!!! (Ayacucho ligt beschut in een dal).

Okay….terug naar de workshops……..Op zondag 12 juni stonden wij om 8.30 uur keurig paraat bij het auditorium. Hoewel we deze dag niet zelf een workshop hoefden te geven, besloten we toch om het programma bij te wonen. De onderwerpen zijn interessant en we vinden het boeiend om meer achtergrondinformatie te krijgen. Echter: De lokatie was dicht; geen security man te vinden. De spreker (Amerikaan Robert Kling) stond te wachten samen met deze twee Nederlanders, maar waar waren de Peruvian people? Robert was behoorlijk boos en liet weten: ‘I don’t want to participate anymore; director Jorge is not serious, he drinks too much alcohol’. Druppelsgewijs kwam teacher Luis, gevolgd door een paar studenten. In de tussentijd genoten we van een optocht waar onze leerlingen van de St. Anthony school aan meededen. Dit weekend wordt het 49-jarig bestaan van de school gevierd en dit valt dus samen met onze workshops op de universiteit. Wachten, wachten, wachten dus….Direkteur Jorge schitterde wederom door afwezigheid. Dat kán toch niet?! Jorge werd gebeld en eindelijk arriveerde hij. Alles wordt afgedaan met een lach en ‘ this is Peru’. Robert liet hem duidelijk merken dat hij het gedrag van Jorge niet kon waarderen, waarop laatstgenoemde slechts reageerde met: ‘ Please, please, please….’ En gek maar waar, Robert besloot om toch maar weer verder te gaan. Jorge is net een dikke knuffelbeer, waar je niet kwaad op kunt worden, maar waar je je soms mateloos aan ergert. Aangezien het auditorium dus dicht was, vertrokken we maar naar de andere lokatie, zijnde het taleninstituut Instituto de Idiomas (Indi). Nadat Amerikaan Robert zijn praatje had gehouden over: Why is it important to learn English?, verscheen Nederlander Jan weer (terwijl op het programma de naam van Peruaan Richard stond vermeld). Echter: Richard bleek in Lima te zitten, dus Jan sprong in. Zijn onderwerp was: How to teach the consonant sounds? En zo gaat het verder……de planning en de organisatie is werkelijk om te huilen! Toen ik (Dees) direkteur Jorge zag, kon ik niet nalaten om te zeggen: ‘It is a matter of good planning and organisation’. Lachend keek hij mij aan en zei: ‘That will be the topic of our next workshop, but please take some coffee and a sandwich’. In ieder geval maak ik me niet meer druk……...…men gaat er wel erg gemakkelijk mee om………ik heb besloten om er slechts van te genieten en dát doe ik…..met volle teugen!!!

Op 13 juni wordt de ‘verjaardag van St. Anthony’ gevierd en de school is dan ook versierd. Al sinds begin juni zijn er allerlei aktiviteiten. De laatste dagen richting 13 juni stonden in het teken van ‘church’; een party; parades; vuurwerk; een’flower carpet’ op straat en bovendien waren er geen lessen op maandag 13 en dinsdag 14 juni. Op deze twee dagen hoefden wij dus alleen maar naar de universiteit.

Wij hadden melding gemaakt van het feit dat er al vanaf 2 juni niemand meer aanwezig was geweest in onze middaggroep conversatie op de universiteit. Jorge had telkens laten weten: ‘ The teachers are too busy, because they have 2 or 3 jobs, but don’t worry you will be very busy from next week’. Wat heeft hij nu geregeld? Hij heeft onze conversatielessen opgenomen in het programma van de workshops (First International English Teacher’s Conference Ayacucho) onder vermelding van de topic: Sharing teaching experiences in EFL classes; speakers: Ben & Desirée. Erg slim bedacht! Vanaf 13 juni t/m. 24 juni iedere werkdag tussen 15.00 en 17.00 uur is men welkom en wat gebeurde er? De eerste dag waren er maar liefst 23 mensen aanwezig (docenten en studenten). Geweldig!

Aan het einde van de sessie kregen we nog een verzoek: Een faculteit viert 27 juni ‘an anniversary’ en men wilde graag dat wij de workshops over lessonplan en child-centered approaches konden geven in het kader van de ‘ celebrations’. Men bleek niet op de hoogte te zijn geweest van het feit dat er al enkele workshops waren geweest.

In deze groep doen we allerlei aktiviteiten. Enkele voorbeelden: Luister-en spreekvaardigheid, ervaringen uitwisselen (algemeen zowel als didactisch), cultuurverschillen bespreken, leerstrategieën aanreiken e.d. De onderwerpen voor conversatie komen nu weer van pas. Vanaf 2 juni waren er namelijk geen studenten/docenten meer geweest. De geplande onderwerpen kwamen dus niet aan de orde. Vanaf nu echter kunnen we alle topics weer de revue laten passeren.

Op 15 juni werd mijn les over: ‘Suggestions for learning a language’ opgenomen door collega Richard. En voor de zoveelste keer kregen we een aanbod van een studente, te weten: ‘I have a room for you in my house’…...Nou, dat is niet nodig, want we wonen in een heel mooi appartement van de universiteit.

De les van 16 juni werd onderbroken door Paula van kantoor…....In het Spaans liet zij onze studenten weten dat wij geacht werden om het klaslokaal en het gebouw om 16.00 uur te verlaten, vanwege een oefening in geval van het feit dat er een aardbeving zou plaatsvinden. De studenten vertaalden voor ons in het Engels en dus gingen we allemaal in optocht naar beneden. Na een kwartier buiten te hebben gestaan, mochten we weer terugkeren naar ons klaslokaal.

Op maandag waren er nog 23 cursisten aanwezig en op vrijdag nog maar 4. Echter: De cursisten die komen vinden het telkens zeer de moeite waard. Men wil graag komen, maar heeft het te druk. De meesten hebben twee banen. Op 17 juni liet een cursiste mij weten: ‘Can you come to my house, then we eat together’…..zo lief.

We zijn in afwachting van ons nieuwe rooster voor de 4e week en de 5e week op St. Anthony. In ieder geval gaan we de Primary 1 klassen bezoeken. Juf Beatrice vindt het fijn als de allerkleinsten ook niet worden vergeten en we hebben haar beloofd om te komen zingen. Gelet op de nieuwe groep op de universiteit en gelet op de workshops aldaar, vinden we het wel fijn dat we deze 4e week alleen maar op donderdag 16 juni aanwezig hoefden te zijn voor het overdag-programma op St. Anthony. In Secundary 3b (July) lieten we een gedeelte van de Power Point presentatie over Ghana zien. Verder bezochten we Primary 1c en Primary 1b en werden er Engelstalige liedjes gezongen. Primary 1a zal volgende week aan de beurt komen. Hoewel Secondary 4a ook op het programma stond, ging dit niet door (activities for Father’s Day).

De lunch gebruikten we op St. Anthony. Ook zijn we de hele week verlost van de avondlessen op St. Anthony. Waren de leerlingen eerst druk met de St. Anthony vieringen, nu moeten zij allerlei aktiviteiten verrichten met het oog op vaderdag op 19 juni. Wij zijn er niet rouwig om dat onze avondlessen deze week uitvallen, want onze nieuwe groep op de universiteit vraagt voorbereiding en tevens staan er nog 2 workshops op de rol. Op beide plekken (St. Anthony en universiteit) hebben we het prima naar onze zin. Hadden we misschien eerst een lichte voorkeur voor St. Anthony, nu lijkt het erop dat de universiteit onze favoriet wordt. Maar nogmaals: We genieten volop op beide plekken!!!

Morning Schedule
Fourth week June 16
Monday: - Tuesday: - Wednesday: - Thursday: 10-55-11.25: Secondary 3b/11.25-11.55: Primary 1c/12.20-12.50: Primary 1b/12.50-1.20: Secondary 4a.
Friday: -

En dan is het 18 juni en dat betekent dat de 3e workshop voor ons op de rol staat. Hoewel wij pas aan het einde van de dag aan de beurt zijn, wonen we het hele programma bij. Het is inhoudelijk interessant. Echter: Qua planning en organisatie was het wederom waardeloos. Direkteur Jorge heeft zich de hele dag niet laten zien. De lokatie was het auditorium. Als eerste stond vandaag de plenary van de Peruaan Ricardo Benavides Scott op de rol. Woonachtig in de hoofdstad Lima, waar hij werkzaam is voor de Oxford University Press. Hij heeft ook in de Verenigde Staten gewoond. Zijn betoog ging over: Building the skills section of a lesson: From understanding to producing discourse. Mijn gedachten gingen terug naar mijn studie Frans in Nederland: Het leek wel een lesje vakdidactiek en onderwijskunde; eerst receptieve vaardigheden aanleren (luisteren, lezen) en daarna pas produktieve vaardigheden (spreken, schrijven). Zijn presentatie was smullen! Hij gaf ons allerlei opdrachten die we moesten uitvoeren naar aanleiding van enkele video’s. Ook kregen we mooi lesmateriaal en promotiemateriaal. Hierna stond de Nederlandse Inge Thijssen op het programma (werkzaam als psychologe bij het project Mama Alice van Frederique Kallen). Haar workshop ging over: Braintraining. (Short and long term memory, attentional skills etc.). Zij sloot af met enkele mooie Aziatische zegswijzen, te weten: Tell me and I will listen; Show me and I will understand; Involve me and I will learn of tewel: I hear and I forget; I see and I remember; I do and I understand. Prachtig! Dit heeft echt een link naar learning by doing dat als een rode draad door mijn workshops loopt. Vervolgens verscheen onze collega van het taleninstituut van universiteit Indi, zijnde de Peruaan Richard Ledesma en zijn workshop ging over: Taking advantage of music. Why learn English through songs and music? Tips to get advantage of music etc. Hij maakte het levendig door muziek te laten horen (I want to break free van Queen en Wonderful tonight van Eric Clapton) en had daarin vocabulaire oefeningen verweven (gatentekst).

Toen was het pauze. In Peru betekent dit dat er tussen 12.00 en 15.00 uur weinig gebeurt. Echter: Het programma was wederom dusdanig uitgelopen dat de pauze pas om 13.30 uur plaatsvond. Iedereen beloofde om 15.00 uur terug te komen, maar dat gebeurde dus niet. Na de pauze komt men gewoon niet meer terug. Wij stonden als eersten om 15.00 uur voor de deur van het auditorium, maar deze was op slot. Spreker Robert Kling (Amerikaan) zou een plenary geven over: How to teach English as a ETL? Echter: Geen Robert te bekennen. De vorige week had hij lang moeten wachten en had zich ge-ergerd aan het feit dat er slechts een paar studenten aanwezig waren geweest en dat iedereen te laat was gekomen. Toen had hij al laten weten: ‘I don’t want to participate anymore’ en nu had hij dus de daad bij het woord gevoegd. Hij kwam helemaal niet meer opdagen. Verder bleek dat de security man van het auditorium de poort om 15.00 uur niet kon openen, because he was not around….nou ja zeg, wij kregen te horen dat hij pas om 16.00 uur zou komen. Uiteindelijk kwam teacher Richard en samen met hem en een paar studenten werd besloten om naar de andere lokatie te gaan, zijnde Insituto de Idiomas (Indi), het talencentrum van de universiteit. Aangezien Robert schitterde door afwezigheid, kon ik mijn workshop eerder houden dan gepland en deze workshop ging over de PAC-Man approach en vond dus plaats in een klaslokaal van de universiteit en niet in het auditorium.

Hoewel er op dit latere uur niet veel mensen meer aanwezig waren, kon ik toch terugkijken op een geslaagde workshop, hoewel ik werd opgeschrikt door het feit dat Ben plotseling de klas uitliep en tegen mij in het Nederlands mompelde: ‘ Ik moet even naar buiten, want ik heb last van mijn ogen’. Om onverklaarbare redenen werd hij plotseling geconfronteerd met slecht zicht. Kwam dit door de screen van de power point presentatie? Toen hij het meldde bij onze Peruaanse collega’s Richard en Nicholas, zagen wij hen schrikken en kregen we het volgende verhaal te horen: In het verleden tijdens de periode van het Lichtend Pad, zijn er heel veel mensen vermoord op de lokatie waar wij werken (talencentrum van de universiteit, instituto de idiomas, Indi) en volgens beide collega’s gebeuren er sinds die tijd vreemde dingen. Zij lieten ons weten het gevoel te hebben dat er ‘ghosts’ rondwaren. Zij vertelden hun ervaring: Tijdens een les werd er op de deur geklopt, zij zagen slechts een schaduw en toen zij de deur openden was de schaduw verdwenen….pfff……………

Vanwege vaderdag op 19 juni is de laatste dag van de workshops verschoven naar 25 juni.

Aan vaderdag (en trouwens ook aan moederdag) wordt hier echt wel aandacht besteed, zeker op de scholen. Overal zie je: Feliz dia del Padre!

De Nederlandse collega Jan Kuijt op het taleninstituut van de universiteit, is ook aktief op het project Diamanta en op het project Mama Alice. Daarnaast runt hij een bistro en heeft ook nog een club voor buitenlanders (Europeanen, Amerikanen e.d.), te weten…casa de gringo’s…...hahaha!

En toen ging de gasfles op….dat gebeurt natuurlijk altijd op een zondag…..wachten dus tot maandag 20 juni….Ook kwam er die dag de zoveelste monteur vanwege het feit dat er nog steeds koud water uit de douche komt. En wederom werd verteld dat het nu echt in orde was.

Tussen alle bedrijven door moet je ook regelmatig Nederlandse dingen afwerken, zoals het regelen van een nieuw cv-ketel abonnement in Vlissingen. Dat is dan wel even schakelen………

20 juni: June Solstice in Peru.

En hieronder het schema van de St. Anthony school voor de 5e week alweer…..Dit staat los van de evening classes…….……(en van de lessen op de universiteit).

Fifth week From June 20 to June 24
Monday: 12.30-13.00: Secondary 1b; 13.00-13.30: Secondary 3a/Tuesday: 9.00-9.20: Primary 2a; 9.20-10.00: Primary 6b/Wednesday: 8.00-8.30: Secondary 2b; 8.30-8.50: Secondary 5a; 8.50-9.20: Secondary 4b; 9.30-10.00: Secondary 2a/Thursday: 11.00-11.30: Primary 6a; 11.30-11.50: Secondary 3b/Friday: 8.00-8.30: Secondary 4a; 8.30-8.50: Primary 5b.
En dezelfde dag veranderde bovenstaand rooster alweer in onderstaande versie:
Monday 12.30-13.00: Secondary 1b; 13.00-13.30: Secondary 3a.
Tuesday: 9.40-10.10: Primary 2a; 10.25-10.50: Primary 6b; 10.55-11.25: Primary 1b.
Wednesday: 8.00-8.30: Primary 1a; 8.30-8.50: Secondary 2b; 8.50-9.20: Secondary 4b; 9.30-10.10: Secondary 2a; 10.25-10.55: Secondary 5b.
Thursday: 11.00-11.30: Primary 6a; 11.30-11.50: Secondary 3b; 12.15-12.45: Secondary 1c.
Friday: 8.10-8.50: Secondary 4a.

Aangezien docente July op donderdag 23 juni en vrijdag 24 juni met de leerlingen van Secondary 5 naar Lima moet, vroeg zij ons om haar klassen over te nemen, zijnde Secondary 1c op donderdag en Secondary 4a op vrijdag en natuurlijk werd aan dit verzoek door ons voldaan.

Overigens: Het avondprogramma op St. Anthony is ook weer van start gegaan op 20 juni, maar gelukkig is dit nog maar 1 uur in plaats van 2 uur. De tijden zijn veranderd: Niet meer van 17.00 tot 19.00, maar nu van 17.30 tot 18.30 uur. Daar zijn we blij mee, want al met al is het best veel om op 2 verschillende plekken te werken. Bovendien moeten we tot 17.00 uur op de universiteit zijn en als je dan ook om 17.00 moet starten op St. Anthony, ja…dat wordt een beetje moeilijk.
Waren de leerlingen eerst druk met de voorbereidingen voor de St. Anthony celebrations (49-jarig bestaan), daarna waren zij doende met de aktiviteiten voor vaderdag en nu blijkt dat zij zich moeten prepareren op deelname aan een theatergroep. Kortom: De avondlessen schieten er een beetje bij in.

Welnu een nieuwe week die van start ging op 20 juni……Voor St. Anthony stond Secondary 1b op de rol, alsmede Secondary 3a. In beide klassen lazen we een verhaal voor en op basis daarvan moesten de leerlingen right/wrong vragen en multiple choice vragen beantwoorden. De lunch werd gebruikt op St. Anthony.

Op de universiteit deden we spreekvaardigheid, werden een paar fabels behandeld en reikten we enkele didactische ‘tools’ aan. Ook maakte ik een cursist nog blij met enkele copieën.

Na afloop verscheen plotseling Marcos (die op 11 juni een workshop had gegeven) en hij had een verzoek aan ons. Op 27 juni viert een andere universiteit een jubileum en men is bezig om een programma te maken. Hij vroeg onze medewerking daarvoor. Bij ons ging meteen een lamp branden. Waar hadden we dit onlangs nog meer gehoord? En toen herinnerden wij ons dat een teacher precies een week geleden ons dit ook had gevraagd. Zij had onze middagsessie bijgewoond en beloofde een dag later terug te komen met een decaan. Nooit hadden we er nog iets van vernomen. Nu echter stond Marcos (de verstrooide professor) voor onze neus met hetzelfde verzoek. Hij vroeg een onderwijskundige participatie van onze kant op maandag 27 juni tussen 9.00 en 12.00 uur. Hij liet weten dat we met de taxi zouden worden opgehaald en dat we er betaald voor kregen. Wij lieten weten dat beide dingen (taxi en betaling) niet nodig waren. Wij kunnen lopen en we zijn vrijwilligers. Blijkbaar was hij blij met ons antwoord, want hij liet weten: ‘I also like to walk and besides the university doesn’t have money’……hahaha! Wij mochten zelf vorm geven aan de invulling van de betreffende ochtend. Wij stelden voor dat we de workshop over lessonplan en/of child-centered approaches opnieuw konden geven, maar dat we bijvoorbeeld ook een Ghana power point presentatie konden organiseren. In alles was hij geinteresseerd. Wij vertelden hem: ‘ If you choose for the Ghana presentation, it will take us about 2 to 3 hours, if you choose for one or two workshops, then it will be one to one and a half hour for each workshop’. Hij wist niet wat hij moest kiezen, dus we stelden hem voor dat hij zijn mensen maar moest laten kiezen. Blijkbaar vond hij dit een goed idee. Er werd afgesproken dat hij de richting naar de lokatie (and a map) voor ons op papier zou zetten en wij zouden ons programma op schrift stellen. Hij beloofde om een dag later terug te keren inclusief de feedback van zijn achterban en vertelde op de valreep nog dat de radio die dag ook zou komen. Wij beloofden onze medewerking, maar moeten nog wel vrij vragen op de St. Anthony school.

Hoe het ook zij: Wij moesten weer verder, want de avondles op St. Anthony stond op de rol. Op 20 juni kwamen de leerlingen van the third grade en spraken we over hobby’s en beroep; vertelden een fabel en lieten 2 video’s zien.

Ik (Dees) verkouden en keelpijn…beetje lastig met de presentaties in zicht…………

Tot de volgende keer maar weer....!
Groet, Ben en Dees

• 02 Maart 2017 - 14:34

Arnoud Kuijpers:

Beste Ben en Dees,

Ik zou graag contact met jullie willen omdat ik misschien ook in ayacucho wil werken.

Ik hoor graag van jullie.

Groeten, Arnoud Kuijpers